PR agentury k Babišově kampani: Porušování veškerých etických zásad, šíření poplašných zpráv
PR agentury k Babišově kampani: Porušování veškerých etických zásad, šíření poplašných zpráv
Ilustrační foto

ČR – Odborníci přes PR se shodují, že letošní prezidentská kampaň Andreje Babiše byla nejen zcela prolhaná a odporná, ale zároveň představovala vůbec to nejhorší, co doposud Češi ve volbách mohli vidět. Na neetickou Babišovu kampaň upozornilo již před druhým kolem sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC) a ze svých řad vyloučilo Marka Prchala, který pro Babiše pracuje. „APRA se tak po ukončení volebního klání oficiálně připojuje k profesním organizacím, které se již ke kampani kriticky vyjádřily během probíhajících voleb,“ uvedla asociace APRA sdružující 19 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu.

Babiš si kritiku vysloužil ihned po prvním kole voleb, kdy nechal vylepit billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Ministryně obrany Jana Černochová jej obratem vyzvala, aby nezatahoval vojáky do své volební kampaně, jelikož to nejsou žádní váleční štváči, ale profesionálové. Poté sice Babiš připustil, že se text nepovedl, a „chytrácky“ jej změnil na „Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše“. Šéf ANO to ale schytal především za to, že začal strašit lidi válkou.

Podle asociace profesní tým, který prezidentskou kampaň vytvářel, zcela selhal, jelikož komunikační profesionálové jsou povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti. Těmto pravidlům se Babišovi „profesionálové“ totálně zpronevěřili a za peníze byli schopni učinit cokoliv. „Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo,“ konstatoval předseda APRA Patrik Schober.

Asociace ale zároveň odpovědnost Babiše za špinavou kampaň nesnižuje. „Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel, tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO,“ ukázal Schober na pravé viníky a dodal, že vědomě selhali najatí odborníci na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu.

„Profesní etika zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv, na zneužívání motivů strachu v komunikaci a na dalších zavádějících a nekalých praktikách, které jsme mohli pozorovat v rámci kampaně kandidáta Babiše,“ prohlásila APRA, která vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je prezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti či všestranně kultivovat činnost agentur.

kec