Zdena Kolečková vás zavede do atmosféry české příhraniční periferie
Zdena Kolečková vás zavede do atmosféry české příhraniční periferie
Zdena Kolečková foto:

Val. Meziříčí - V Galerii Sýpka představí svou tvorbu Zdena Kolečková, rodačka z Ústí nad Labem. Výstavu pro Valašské Meziříčí sestavila z pečlivě komponovaného souboru starších i novějších prací, jejichž prostřednictvím diváka citlivě uvádí do prostředí svého dlouhodobého zájmu. Vernisáž se uskuteční ve středu 22. ledna 2020 v 18 hodin. Kurátorem výstavy je Leszek Wojaczek.
   Výstava Zdeny Kolečkové připravená pro Galerii Sýpka je sestavena z pečlivě komponovaného souboru starších i novějších prací, jejichž prostřednictvím autorka diváka citlivě uvádí do prostředí svého dlouhodobého zájmu, tedy do protikladné a významově mnohoznačné atmosféry města Ústí nad Labem chápaného jako symbol české příhraniční postindustriální periferie. Zdena Kolečková se v tomto městě v roce 1969 narodila a zůstala mu věrná v jeho nelehké kráse do dnešních dní, kdy v něm působí jak umělecky, tak pedagogicky na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Příběh výstavy Molekuly vzpomínek je přitom především dynamizován zcela novou prací, krátkým video snímkem nazvaným V kůži Robinsona. Na jeho půdorysu autorka zaznamenává vlastní snahy o kultivaci často pokleslého a rozpadajícího se prostředí, které obývá prostřednictvím přirozených a praktických činností, například formou v jistém smyslu k neúspěchu předem odsouzeného pěstování obilí v chátrajících postindustriálních areálech. Zdena Kolečková se tak obrazně snaží uchopit a znovu zabydlet území, která zdánlivě definitivně ztratila smysl a vlastní péčí jim a jejich potenciálním uživatelům předestřít možnou budoucnost spojenou s aktivizací sdílené zodpovědnosti za stav životního prostředí a fungování vlastní komunity.
   Zdena Kolečková je součástí silné umělecké generace, která vstoupila na českou a mezinárodní scénu v polovině devadesátých let dvacátého století a definovala nový obsahový i institucionální rámec místního umění v souvislosti s tehdy probíhající hlubokými společenskými, politickými, hospodářskými i kulturními změnami navazujícími na proces společenské transformace po pádu komunistického režimu v tehdejším Československu v roce 1989. V tomto kontextu se Zdena Kolečková prosadila jako součást tzv. ústeckého neo-konceptuálního okruhu (společně například s Michaelou Thelenovou, Jiřím Černickým, Pavlem Kopřivou, Pavlem Mrkusem a dalšími), který v českém uměleckém prostředí etabloval tematiku spojenou s problematikou vztahu centra a periferie, sociální angažovaností či environmentální zodpovědnosti.
Michal Koleček