
Vsetín – Nové vsetínské vlakové nádraží získalo hlavní cenu v kategorii Dopravní, inženýrské a ekologické stavby soutěže Stavba roku Zlínského kraje 2024. Jedná se již o třetí významné ocenění, jemuž se mu dostalo za posledních sedm měsíců. Již dříve uspělo v soutěžích Stavba roku dopravní a technické infrastruktury 2024 a Železniční stavba roku 2024.
Rekonstrukce vsetínského vlakového nádraží odstartovala v listopadu roku 2021 a končí právě v těchto dnech. Investorem akce za více než 2,5 miliardy korun je Správa železnic, zhotovitelem sdružení firem OHLA ŽS, STRABAG Rail a AŽD. V rámci rekonstrukce vznikl nový terminál pro železniční a silniční dopravu. Moderní dvoupodlažní prosklený objekt přitom nahradil původní nádražní budovu. Cestující nyní využívají jedno vnější a dvě ostrovní nástupiště se zastřešením, která nahradila dosavadní nástupiště s úrovňovým přístupem přes koleje. Nově je příchod k vlakům zajištěn dvojicí podchodů s výtahy. Na projekt navazuje stavba parkovacího domu, který již stojí a dokončují se k němu přístupové komunikace, které jsou v rámci probíhající přeměny přednádražního prostoru investicí města Vsetín.
„Velmi si cením toho, že se takto ojedinělou stavbu podařilo v našem městě realizovat. Ještě ojedinělejší je ale fakt, že na ni v přímém okolí navazují další masivní investiční aktivity řady jiných subjektů včetně města Vsetín, které spolu své záměry koordinují a skvěle spolupracují. Všem za to patří mé poděkování,“ uvedl starosta Jiří Čunek (KDU-ČSL), jenž připomněl, jak spletitá byla cesta k vybudování nového nádraží. „Intenzivní přípravy odstartovaly po volbách v roce 2014, kdy jsme v Bruselu zjišťovali, jakým způsobem je pro státy Evropské unie nastaven dotační program na podporu rozvoje veřejné dopravy. Díky tomu jsme věděli, že nádraží našeho typu musí mít pro získání plné dotace v bezprostřední blízkosti nákupní zónu a autobusové nádraží. Nákupní zónu vybudoval ve spolupráci s městem soukromý investor. Následně jsme zpracovali studii možné budoucí podoby nové železniční stanice včetně jejího propojení s uvedenou nákupní zónou a také s přesunutým autobusovým nádražím. Tento koncept jsme projednali s Ministerstvem dopravy a Správou železnic. Precizní příprava se vyplatila, protože obě instituce naše náměty přijaly a dnes vidíme výsledek. Mluví se o rekonstrukci, ale jde vlastně o úplně nové vlakové nádraží v místě starého,“ rekapituloval starosta Čunek.
Zatímco moderní železniční stanice již naplno funguje, město Vsetín pokračuje v přeměně přednádražního prostoru. Jejím předmětem je stavba nové dopravní infrastruktury v linii Nádražní ulice, jejíž součástí jsou nové autobusové nádraží, přístupové trasy k sousednímu parkovacímu domu či okružní křižovatka u polikliniky. Podstatná část prací by přitom měla být hotová ještě v letošním roce.
V souvislosti s úspěchem vsetínského nádraží v soutěži Stavba roku Zlínského kraje 2024 se patří zmínit fakt, že do Vsetína putovala také další dvě ocenění. Obě získala za svou práci místní společnost H&B delta. Cenu Ministerstva průmyslu a obchodu obdržel její projekt přístavby a stavebních úprav výrobní haly a administrativní budovy na Bobrkách, hlavní cenu v kategorii Staveb realizovaných mimo území Zlínského kraje pak získala rozsáhlá obnova gotického kostela sv. Jakuba v Brně.
Michal Horský